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14.07.2008
Jeffrey S. Applegate & Janet R. Shapiro: Neurobiology for Clinical Social Work. Theory and Practice
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Norton & Company, New York & London 2005
248 S., gebunden
Preis: 29,95 $
ISBN: 0-393-70420-3 |
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Norton & Company
Andreas Manteufel, Bonn:
Der Titel verspricht, dass in der Flut der Literatur zur Neurobiologie
ein allgemeinverständliches Buch für den Praktiker erschienen ist. Wie
setze ich neurobiologisches Wissen in therapeutische oder beraterische
Tätigkeit um? Wie verändert es meine Praxis? Solche Fragen hätte man
gerne beantwortet, und um es gleich zu sagen, dies gilt auch nach der
Lektüre des zur Rezension vorliegenden Buches. Allerdings: Das
Kriterium der Allgemeinverständlichkeit kann als erfüllt betrachtet
werden. Das sprachliche Niveau ist angenehm konkret, Fachbegriffe
werden verständlich erläutert. Für eine Einführung in die Hirnforschung
sind aber Bilder enorm hilfreich, und darauf verzichten die Autoren
leider fast gänzlich. Dass keine wirklich neuen psychotherapeutischen
Interventionen aus der Gehirnforschung abgeleitet werden, wissen
Applegate und Shapiro und sagen dies bereits in der Einleitung
erfreulicherweise auch klar. Eher, so argumentieren sie, findet der
Praktiker aufgrund seines Wissens um neurobiologische Zusammenhänge
Kriterien für die Auswahl seiner Interventionen.
Nach einer neurobiologischen Kurzeinführung werden die Themen
Gedächtnis, Affekt und vor allem Affektregulation, Bindung, Prävention
und Behandlungsstrategien abgehandelt. Das Niveau der neurobiologischen
Darstellungen entspricht dem aktuellen Forschungsstand und ist in
seiner Tiefe dem angezielten Leserkreis absolut angemessen. Immer
wieder werden kleine Fallvignetten eingestreut. In ihrer Kürze
suggerieren sie – das ist ihr Dilemma – Leichtigkeit und manchmal sogar
Banalität. Das gesamte Kapitel über „Neurobiology Applied“ ist dem Buch
„The Neuroscience of Psychotherapy“ von L. Cozolino angelehnt, das
bereits in dieser Zeitschrift besprochen wurde. Wie so oft ist im
Zweifel das Original vor zu ziehen. Durchgängig fokussieren die Autoren
auf das „soziale Gehirn“ und die Bedeutung früher Bindungserfahrungen.
Damit wird schnell eine Brücke zur beraterischen oder therapeutischen
Beziehungsgestaltung geschlagen und die Bedeutung der ersten
Lebensjahre hervorgehoben. Und damit sind natürlich die ältesten
Tugenden in unserem Metier angesprochen! Seltsam mutet auch in diesem
Buch die Kluft zwischen der Begeisterung für die Fortschritte in der
Neurobiologie („this exciting new field of inquiry“) auf der einen und
dem Mangel an Neuem bei der Frage nach den Praxisimplikationen auf der
anderen Seite an.
Was fehlt, und das gilt für die meisten Publikationen in diesem Feld,
ist eine kritische Auseinandersetzung mit den Methoden der
funktionellen Bildgebung und der brüchigen methodischen Basis, auf der
so viele Experimente beruhen, deren Ergebnisse aber wie
selbstverständlich überall referiert werden. Auch die
Auseinandersetzung mit den Begrenzungen neurobiologischen
Erkenntnisgewinns oder den Gefahren, in einseitig biologische
Krankheitskonzepte zurück zu fallen, vermisst der Rezensent in diesem
Band völlig. Es ist daher ein Buch wie viele andere, so sympathisch der
Beziehungsansatz, der hier vertreten wird, auch ist. Information: gut.
Kritische Reflexion: Fehlanzeige.
(mit freundlicher Erlaubnis aus systhema 3/2006)
Hier geht es zum Inhaltsverzeichnis und zum Vorwort des Buches
Verlagsinformation:
The last fifteen years have produced an explosion of research on the
neurobiology of attachment. This research, which explores the ways in
which affect regulation play key roles in determining the structure and
function of the developing brain and mind, has led to a revolution in
the way that parent-child relationships are viewed. Although these
insights have informed psychiatry as well as cognitive and
psychoanalytic psychology, their application to social work practice,
education, and research has been lacking.
Here for the first time ever, social work educators Jeffrey
Applegate and Janet Shapiro demystify neurobiology and present it anew
with the social work audience specifically in mind. Social workers, by
virtue of their work with at-risk children and families, occupy a
unique position from which to employ this new research in prevention
and intervention. This lack of education about neurobiology has
unfortunately fostered misconceptions among social workers that these
theories are too academic and thus irrelevant to clinical practice.
Neurobiology for Clinical Social Work corrects this misconception and
introduces social workers to the powerful and practical ideas that are
coming out of neurobiological research.
The research summarized here offers new insights about the crucial
role that relationships play in human development and in professional
helping efforts. To set the stage for this inquiry, the authors
introduce fundamentals of brain structure, development, and functioning
in the first parts of the book. This introduction is intended as a
primer and proceeds from the assumption that many readers are
relatively unfamiliar with the field of brain science. Building on this
foundation, the authors go on to describe the manner in which memory
and affect regulation are neuropsychological processes. The next
chapters of the book delve into the concepts of attachment.
Specifically, the authors are concerned with how precursors to
attachment evolve during the earliest months of an infant’s life and
how various attachment classifications (secure, insecure, disorganized)
lead to affect regulation—the ability of a child to regulate emotion.
Throughout the book these concepts are discussed in the context of what
social workers face when trying to find explanatory structures for the
ways in which early childhood experiences affect later life.
Later chapters turn even more directly toward practice. Using case
examples—including adolescent parents and their children, children with
a depressed parent, and children of substance abusing parents—Applegate
and Shapiro show clinicians how to make use of neurobiological concepts
in designing treatment plans and interventions. One chapter contains
three extended case examples, with commentary, representing the three
most common intervention models taught in schools of social
work—psychodynamic, cognitive-behavioral, and systemic. Various
settings, such as community mental health, family service agencies, and
child welfare, are also discussed.
In order to be effective and meet the complex challenges of the
twenty-first century, social work professionals must join with their
colleagues in other disciplines in coordinated efforts to integrate and
apply newly emerging knowledge toward the enhancement of human
well-being. Neurobiology for Clinical Social Work is a great place to
start this process of integration and learning.
Inhalt:
Chapter 1 The Brain: An Introductory Tutorial 1
Chapter 2 The Neurobiology of Memory 15
Chapter 3 Affect: Toward a Neuropsychological Integration 26
Chapter 4 Early Affect Regulation: Prelude to Attachment 40
Chapter 5 Attachment: The Relational Base of Affect Regulation 58
Chapter 6 Vulnerable Dyads: The Quality of Early Caregiving Relationships 82
Chapter 7 Infant Mental Health: From Understanding to Prevention 119
Chapter 8 Neurobiology Applied: Affect Dysregulation and Its Treatment 141
Chapter 9 Three Case Studies 160
Chapter 10 New Directions for Social Work Education 202
Über die Autoren:
Jeffrey
Applegate, Ph.D. is Professor of Social Work and Social Research at
Bryn Mawr College. Trained in psychiatric social work at the Menninger
Foundation, Applegate is coauthor of The Facilitating Partnership: A
Winnicottian Approach for Social Workers and Other Helping
Professionals.
Janet R. Shapiro, Ph. D., is Associate Professor of Social Work and
Social Research, as well as Director of the Center for Child and Family
Well-Being, at Bryn Mawr College. She holds dual degrees in social work
and developmental psychology, and is coauthor of Complex Adoption and
Assisted Reproductive Technology: A Developmental Framework for
Clinical Practice.
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