IBP - The Haworth Press
Tom Levold, Köln:
Florence Kaslow ist weithin bekannt als Familientherapeutin und Autorin zahlreicher Bücher und Zeitschriftenaufsätze. Zu den vielen Themen, mit denen sie sich beschäftigt, gehört auch die Beratung von Familienunternehmungen. Der vorliegende ausführliche, von ihr herausgegebene Sammelband (460 S.) hat sich zur Aufgabe gestellt, die kulturellen und interkulturellen Besonderheiten der Beratung von Familienunternehmen in den unterschiedlichsten Teilen der Welt zu reflektieren. Diese Thematik ist angesichts der Notwendigkeit auch für Familienunternehmen, sich auf den globalisierten Märkten zu positionieren und u.U. neuen Anforderungen zu stellen, bislang nicht systematisch aufgegriffen worden. Auch die Beratung selbst wie auch die verschiedenen Beratungsstrategien müssen sich mit den Herausforderungen beschäftigen, die die Globalisierung für die Beratungskunden, aber auch für die Berater selbst mit sich bringt. Dass sich diese Fragen in unterschiedlichen Kulturen unterschiedlich stellen, liegt auf der Hand. Gerade im Umgang mit kulturellen Besonderheiten im Spannungsfeld von Familie und Ökonomie liegen jedoch Chancen einer prozessorientierten Beratung von Familienunternehmen. Die Beiträge des Bandes entstammen einem Pool von mittlerweile einigen Hundert BeraterInnen von Familienunternehmen, die sich bereits Anfang der 80er Jahre in den USA zum „Family Firm Institute“ zusammengeschlossen haben. Das Buch wird eingeleitet von einer kurzen Geschichte dieses Institutes (FFI) durch die Herausgeberin, es folgt ein Beitrag über die internationale Ausdehnung der Familienunternehmens-Beratung. Im zweiten Teil werden unterschiedliche Beratungsmodelle vorgestellt, welche familiendynamische Ansätze mit Unternehmensführungskonzepten aus unterschiedlichen Perspektiven betrachten. Der dritte (Haupt-)Teil versammelt länderspezifische Erfahrungsberichte von Unternehmensberatern aus Brasilien, Kanada, Chile, Irland, Korea, Libanon, Mexiko, Saudi-Arabien, Schottland, Trinidad und Tobago, Türkei, Großbritannien und den USA. Der abschließende vierte Teil ist Detailfragen wie z.B. der Finanz-Beratung gewidmet.
Leseprobe mit den Vorwörtern und dem Einleitungskapitel
Verlagsinformation:
A close-up examination of several important consultation models and of the structure, dynamics, and operation of family businesses in Brazil, Canada, Chile, Ireland, South Korea, Lebanon, Mexico, Saudi Arabia, Scotland, Trinidad & Tobago, Turkey, the United Kingdom and the United States This book is designed to fill an important gap in the family business literature. Florence W. Kaslow, Ph. D., Editor, an internationally respected authority in both family psychology and family business consultation, presents a disciplined look at how family businesses are structured, the ebb and flow of their dynamics, and the ways they operate in thirteen diverse countries spanning four continents. Top family business consultants working in those countries share their methods of helping clients increase earnings and fulfill the missions of their companies. The contributors examine essential aspects of the world of family business today, including family offices, globalization, and the management of a family’s wealth. Tables and figures, plus a helpful glossary, make complex and unfamiliar information easy to understand. As the world’s economies interface and intertwine with the evolution of international markets and globalization, the Handbook of Family Business and Family Business Consultation provides the essential broad knowledge that family business consultants need in today’s business climate. It provides a capsule history of the premiere organization dedicated to helping family businesses, the Family Firm Institute (FFI), and then examines issues essential to anyone involved in, or consulting to, family businesses, including:
- the importance of family businesses to the economic well-being of countries worldwide
- family offices—what they are and why they’re important
- the significance of differentiating between the family business and the business of being a family for everyone involved in these overlapping relationships
- the multiple and diverse roles that family business consultants play in different kinds of businesses and in different countries
- the roles of non-family employees in family businesses
- gender issues that affect family businesses
- sibling rivalry and other issues of family conflict
- the trend toward globalization in various family businesses—and the implications of this trend in terms of family wealth dispersion, international understanding, competitiveness, and other emerging phenomena
With expert commentary from family business consultants in such a wide variety of countries, the Handbook of Family Business and Family Business Consultation is an essential read for family business consultants, family business owners, and Family Business Forum staff and member families, as well as professors and students in MBA programs and family business courses.
Inhaltsverzeichnis:
Kaslow, Florence W.: Brief History of the Family Firm Institute. S. 3-24
Vago, Martha: International Expansion of Family Business Consultation: Consulting in Different Countries. S. 25-44
Jaffe, Dennis T., Leslie Dashew, Sam H. Lane, Joseph Paul & David Bork: The Aspen Family Business Group Consulting Process: A Model for Deep Structural Change and Relationship Shift in Complex Multigenerational Enterprising Family Systems. S. 47-72
Hilburt-Davis, Jane & W. Gibb Dyer Jr.: Hilburt-Davis/Dyer Consulting Model. S. 73-94
Kadis, Leslie B. & Ruth McClendon: Preserving the Family Business: An Interpersonal Model for Reconciling Relationships. S. 95-111Nebel de Mello, Dorothy: Brazil. S. 115-132
Paré-Julien, Denise: Canada. S. 133-150
Yunis, Jorge J.: Canada. S. 151-164
Spillane, Marcus, Bill O’Gorman & Naomi Birdthistle: Ireland. S. 165-178
Kim, Ji-Hee: Korea. S. 179-202
Fahed-Sreih, Josiane: Lebanon. S. 203-222
Grabinsky, Salo: Mexico. S. 223-236
Paul, Joseph, Zaher Al Munajjed & Haluk Alacaklioglu: Saudi Arabia. S. 237-258
Gordon, Bill, Kenneth McCracken & Barbara Murray: Scotland. S. 259-276
Rahael, Annette: Trinidad and Tobago. S. 277-292
Bork, David: Turkey. S. 293-318
Johnson, Juliette, Mark Jones, Peter C. Leach & Francis Martin: United Kingdom. S. 319-346
Astrachan, Joseph H. & Kristi S. McMillan: United States. S. 347-363
Jungé, Dirk: Economic Change Viewed Through the Family Office Window: The Multifamily Office in a Changing Global Economy. S. 367-384
de Visscher, Francois M.: Managing Wealth, Liquidity, and Growth in the Global Family Business. S. 385-402
Kaslow, Florence W.: Themes, Reflections, Comparisons, and Contrasts. S. 403-419
Paul, Joseph: Appendix. Glossary of Family Systems Concepts Applied to Family Businesses. S. 419-426
|